Wednesday, November 9, 2011

Tidur


Saya menkategorikan diri saya sbg seorang yg kuat tido
Pantang ada peluang mesti saya akan tido.
Kadang2 kat tempat yg sepatutnya tidur pon saya akan tertidur dgn sendirinya.
Bukan saya nk tido. I just can’t help it!

Untuk info, saya bekerja sambil belajar. bekerja di KL dan belajar di UiTM Shah Alam.

Working hour syarikat saya bekerja is 9.00am -5.30pm menuntut saya untuk bangun seawal 6.15 pagi untuk bersiap ke tempat kerja. Perjalanan dari Subang ke KL memakan masa 1 jam pada hari bekerja, kalo keluar lewat maka akan sampai lebih lewat, so saya dan suami keluar rumah pada jam 7 pagi. Saya dan suami bekerja di company yg sama, selama saya pernah naik kereta dgn suami, hanya suami yg memandu, walau kemana jua kami pergi. Syukur Alhamdulillah. Sesetengah pemandu pantang orang disebelahnya tido, tapi suami saya sgt cool, dia cakap –tidola kalo nk tdo….. walaupon begitu, saya cuba sedaya upaya untuk tak nak tido dalam kete, walau xteman borak, saya teman dengar radio pon jadila. Tp kadang2 (slalu jugak sebenarnya) saya terlelap. Entah bagaimana pon saya tatau. Sedar je baru saya sedar yg saya sebenarnya tertido. Sorry love…thanks for being understanding.

Habis waktu bekerja setiap isnin, rabu dan kamis saya akan bergegas ke UiTM pula untuk menuntut ilmu, kelas isnin dan rabu start jam 6-9pm. Slalunya sampai lewat 10min ke setengah jam. Kalo jem tak hengat, dekat2 kul 7 baru sampai. KL-Shah Alam, apa nk heran jem2 ni. Haha… Semenjak berkahwin, saya ke kelas bersama rakan sekerja saya, Kak Nani yg juga sekelas gn saya. Abeh waktu kelas, Seen akan menjemput saya pulang. Kalo masa bujang dulu, ke mana2 drive sendiri je, semenjak da kawen ni, kete saya seminggu skali nk panaskan enjin pon susah. Kesian Cik Vee.

Cerita tidur di kelas,
Case 1- dah la masuk kelas lambat, xsmpi 5 minit anak mata tah atas bawah kiri kanan, walaupon mengantok, hebatnya saya masih boleh menulis, cuma xdapat dibaca apa yg ditulis tu, hahaha…bukan sekali, bukan 2 kali saya tertido sepanjang sem. Berkali2 sampai saya xingat kalo terakhir saya xmengantok dalam kelas tu. Mungkin kerana terlalu perasan sgt kelalian saya di dalam kelas, sehinggakan pada suatu hari di minggu lepas, lecturer menegur saya sewaktu di waktu kelalian saya,
‘U are so sleepy, do U want to wash your face?’.
Saya terperanjat lalu berkata, ‘Its OK, I will wash during the maghrib prayer break’ –MALU sehh…cover sikit laa..
Lecturer menyambung, “U must be so tired wake up early in the morning, go to work…” n a few sentences lagi yg saya tak dapat recall sbb terharu, malu, bersalah n etc.
Oh! She so understanding, terharu, dalam hati, I promise Madam, I will always be awake in your class after this. *wink!

Itu cerita kelas hari Isnin.
Next cerita kelas hari Kamis pulak.
Don’t say kelas hari Rabu saya tak tido, Cuma belom penah kena tegur gn lecture je.hahahahahaha…..

Case 2- Hari kames, kelas stat jam 7.30-10.30pm. Meskipon dah stat lambat, dah solat n cuci muka, jika tidak kena pada gayanya, simptom2 mengantok terus hadir dalam diri ini.
Pada suatu hari, ketika simpton2 itu senang menyerang. Tiba2 lecturer itu (lelaki) bercakap dgn kuatnya… ‘……TIDUR je percuma’. Word b4 that? dont ask !hahaha..
Saya tak pasti pada siapa ayat tu, tp saya terus sentap n kelas beliau seterusnya selepas itu saya terus tak tido..hahahahaha….

Sebenar2nya, saya ni memang kuat tido dalam kelas. Ask anybody in class during my degree, suma pasti akan kata, ‘tak padan dgn duduk kat depan, tido tak hengat’. Hahaha…Tapi, saya grad 1st class degree tau, maybe berkat duduk kat depan (walaupon tido), see…? so saya percaya kata2 yang berkata org yg duduk di depan dapat ilmu lebih dari yg kat belakang. Hehehe…

Kesimpulan, saya berharap yang saya diberikan kekuatan untuk tidak lagi tido dalam kelas dan dapat menumpukan penuh perhatian kepada subjek yang diajarkan.
Aminn….

No comments:

Post a Comment